Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

In memoriam Ján Bakoš (6.3.1943 – 11.7.2025)

Aktuality PÚSRSpomienky
Obálka publikácie Dejiny a koncepcie stredovekého umenia na Slovensku, ktorá vyšla vo vydavateľstve Tatran v roku 1984 Zdroj: PÚ SR (Foto: T. Kowalski)

Popredný slovenský historik umenia, univerzitný profesor Ján Bakoš zomrel v Bratislave 11. júla 2025. Významná časť jeho vedeckého diela sa viaže na kultúrne dedičstvo – pamiatky starého umenia Slovenska, preto našu spomienku na zosnulú osobnosť zameriavame na tento užší vzťah. 

Bakošova cesta k dejinám umenia viedla cez prednáškové miestnosti univerzít v domovskej Bratislave (1960/61), ktorú však vymenil za Brno, kde pod vedením prof. Alberta Kutala v apríli 1965 obhájil diplomovú prácu K počiatkom stredovekej nástennej maľby na Slovensku. Mladý adept reagoval na vtedajší intenzívny prieskum tejto časti pamiatkového fondu, organizovaný v Slovenskom ústave pamiatkovej starostlivosti a ochrany prírody (P. Fodor) za účasti pražského Ústavu pre dejiny a teóriu umenia ČSAV (najmä V. Dvořáková) a prinášajúci viaceré zásadné nálezy. Medzi podstatné zisky od roku 1960 patria nástenné maľby v Kostoľanoch pod Tribečom (okr. Zlaté Moravce), ktoré prinútili zaradiť architektúru i výzdobu objektu podstatne hlbšie než obligátne do „menclovského“ 13. storočia. Bakoš vo štvrtom čísle Vlastivedného časopisu v roku 1968 publikoval vlastný príspevok, v ktorom datoval kostolianske maľby do obdobia prelomu 11. a 12. storočia (okolo roku 1100) a hľadal vzťah k súdobému salzburskému maliarstvu. Románsku nástennú maľbu na Slovensku spracoval i v dizertačnej práci, predloženej na brnianskej univerzite (PhDr., 1968).

Prvé zamestnanie našiel Ján Bakoš v Slovenskej národnej galérii ako odborný pracovník so zameraním staré umenie (1965 – 1967). Vrcholná zberateľská ustanovizeň práve zostavovala svoju dovtedy najveľkorysejšiu výstavu Dvanásť storočí výtvarného umenia na Slovensku (otvorená 18. 9. 1966). Bakoš v rámci pracovného tímu katalogizoval jednotlivé expozičné celky, pochádzajúce takmer výlučne z galerijných zbierok. Kvôli tomuto limitu pociťoval nevyhnutnosť usporiadať na Slovensku výstavu, ktorá by poskytla celkový prierez stredovekým umením v takom rozsahu, v akom ho poznal z výstavného podujatia Gotika v Rakúsku, aby: „umožnila bezprostredné porovnávanie diel, preverovanie atribúcií a vzťahov, ako i nové, predtým nepovšimnuté poznatky. Vzhľadom na stredoveké umenie, ktorého prostredím bolo iné umiestnenie než výstavné miestnosti, to znamená i vytrhnutie z pôvodného prostredia a tým ochudobnenie – to je zrejmé, avšak nie vždy nepreklenuteľné“ – pričom rakúska výstava tento zámer uskutočnila v prostredí bývalého minoritského kláštora v Kremži nad Dunajom (Ars, 1969/č. 1). Vtedy už Bakoš prehlboval svoj umenovedný profil ako interný ašpirant v Ústave teórie a dejín umenia SAV, kde 25. februára 1972 obhájil dizertačnú prácu Počiatky gotického tabuľového maliarstva na Slovensku (CSc.). Počas normalizácie sa téma stredoveku stáva nevhodnou a nežiaducou – vrátane skúmania problematiky vzťahov rakúskeho a slovenského maliarstva prvej polovice 15. storočia. Táto skutočnosť ovplyvnila i vydanie jeho pripravovanej knihy – stiahnutie z tlače a zošrotovanie však poškodilo aj celok dejepisu umenia v danom období a zistenia mohla priniesť iba časopisecká tlač (Ars 1972 – 1974; Ars 1982/č. 1).

Z výskumu starého umenia sa počas 70. rokov 20. storočia stala kabinetná, i keď špecializovaná disciplína. V Bakošovom ponímaní mal odbor prehlbovať svoju teoretickú (metodologickú) základňu, reflektovať vlastné východiská, predpoklady a ciele, teda nemal „iba“ mechanicky zhromažďovať fakty – tieto sa mali zároveň adekvátne využívať a zhodnocovať vo forme vedeckých a populárnych syntéz ako výsledky domáceho umenovedného úsilia (Ars 1975/76). Snahy napokon vyústili do úloh v rámci rezortného i celoštátneho plánu základného výskumu s názvom Význam a úloha kultúrneho dedičstva v českom a slovenskom výtvarnom umení a hudbe pre formovanie socialistickej kultúry (1982 – 1985), keď sa koordinácie čiastkového projektu Výskum k dejinám českého a slovenského výtvarného umenia a problémy metodológie zhostil Ján Bakoš. Už predtým sa jeho podielom stali rukopisné práce Stredoveké nástenné maliarstvo na Slovensku od 11. do polovice 14. storočia – pokus o sociologickú interpretáciu (1972), Gotické nástenné maliarstvo na Slovensku – premeny dejinného obrazu (1973), Drevené sochárstvo na Slovensku v 14. a na začiatku 15. storočia – problémy a riešenia (1975; vyšlo zrevidovane v časopise Umění 1979/č. 4 a 5) a súhrnne Koncepcie celku dejín stredovekého umenia na Slovensku, ktorú zverejnil v prednáške z roku 1979. Rozbor historiografie a stanovísk dejepisectva stredovekého umenia Slovenska, explikované na gotickom nástennom maliarstve, napokon mohol vyjsť v knihe z roku 1984, ktorou: „naznačil a otevřel nové možnosti zkoumání dějin umění na Slovensku“, keď „třeba opustit studium z hlediska osobitosti, neboť primární perspektivou by se měl stát výzkum nadřazené umělecké struktury – umění střední Evropy. (...) Je věcí budoucího výzkumu najít přístup k tomuto středoevropskému programu a vymezit vztah složek celku tak, aby se nestal jen vnější adicí“ (Z. Všetečková-Plátková, Umění, 1987/č. 3). Koncept umenia strednej Európy znamenal zmenu v náhľade – tento celok navrhol Bakoš chápať ako ucelenú kultúrnu oblasť, v ktorej sa porovnateľnými umeleckými prostriedkami realizovali v podstate identické úlohy a funkcie umenia; ich variabilitu ovplyvňovali skôr mimoumelecké faktory, najmä bonita zadávateľov a schopnosť angažovať umelcov. V tomto zmysle navrhol vnímať Slovensko ako križovatku kultúr namiesto negatívneho kontextu periférie (Slovenské pohľady, 1988/č. 7). Ďalším rozsiahlym spisom analyzoval miesto a postavenie dejepisu umenia i jeho predmetu – kultúrneho dedičstva – v slovenskej spoločnosti, v jej „kolektívnom umeleckohistorickom vedomí“ i v kultúrno-spoločenskej praxi. K nej patrila problematika ochrany pamiatok, v oblasti ktorej príležitostne poskytoval konzultácie a vyžiadané oponentúry (napr. projekt Pamiatková starostlivosť o výtvarné diela tvoriace súčasť architektúry – Stredoslovenský kraj, A. Frický, J. Medvecký, V. Hron, 1979). Vyzdvihoval vnútorné stanovisko príbuzného odboru, že: „konkrétna pamiatkarská prax má vyplývať zo samotnej umeleckohistorickej ,teórieʻ (...), kvalitná pamiatková ochrana je výsledkom teoretického pochopenia, že život pamiatok v prítomnosti je umožnený a ucelený len vedomou prítomnosťou historického poznania“ (Archív PÚ SR).

V roku 1993 sa Ján Bakoš habilitoval za docenta v odbore dejín umenia a prevzal vedenie katedry na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského, kde napokon získal aj vedecko-pedagogický titul univerzitného profesora (1997). Jeho prednáškové cykly a semináre predstavovali kapitoly z metodológie a dejín historiografie umenia, na ktoré sa plne orientoval po páde totality a posilnení kontaktov na medzinárodné akademické prostredie. Bakoš vyžadoval od poslucháčov aktivitu a pedantnosť, referované zadania zo základných textov dejepisu umenia museli byť vystihnuté v ich podstate, ale zároveň mal študent zaujať svoj vlastný postoj – prínos a využiteľnosť pre svoju osobnosť. Profesorskú prednášku v aule UK z 21. februára 2001 zameral na premeny sociálneho štatútu a spoločenskej pozície intelektuála v priereze času. Doplnenie o tému pamiatok a dejinných metamorfóz ich významu a ochraňovania vyústilo v Bakošovej publikácii s príznačným dvojnázvom Intelektuál & Pamiatka (2004). Na formovaní nastupujúcej generácie historikov umenia sa podieľal do záveru akademického roka 2014/15, tiež ako predseda spoločnej odborovej komisie. Ešte v 80. rokoch patril Ján Bakoš vôbec medzi priekopníkov návratu k dedičstvu Viedenskej školy dejín umenia a v jej kontexte zorganizoval pripomenutie 90. výročia smrti Maxa Dvořáka, neobchádzajúc pôsobenie tejto osobnosti v oblasti ochrany pamiatok (Ars 2011/č. 1).

Profesor Ján Bakoš vytvoril rozsiahle, mnohostranné dielo, ktoré zásadným spôsobom tvarovalo moderný slovenský dejepis umenia; jeho vklad v tomto odbore je neprehliadnuteľný. Bakošov mimoriadne široký rozhľad presahoval hranice domáceho prostredia. Východisko jeho uvažovania vždy tvorila matéria umeleckého diela a v značnej časti slovenský pamiatkový fond. Profesor Bakoš pri svojej skromnosti nestál o doceňovanie svojich „starých hriechov“ a domáca umeleckohistorická obec počas jeho života k tomu ani nepristúpila; rozhodujúci význam prikladal napredovaniu disciplíny v spoločenskej a kultúrnej praxi. Odborná kompetentnosť, vedecká dôslednosť, ale i vedomie relativity poznatkov ako stimul neustáleho pokračovania vo výskume patria medzi trvalé odkazy jeho životného diela.

Ján Bakoš v období 80. rokov 20. storočia Zdroj: Dejiny a koncepcie stredovekého umenia na Slovensku. Bratislava: Tatran, 1984
Úvod k výťahu z diplomovej práce Jána Bakoša, 1965 Zdroj: Archív PÚ SR
Obálka publikácie Dejiny a koncepcie stredovekého umenia na Slovensku, ktorá vyšla vo vydavateľstve Tatran v roku 1984 Zdroj: PÚ SR (Foto: T. Kowalski)
Krycí list Štátneho plánu základného výskumu v oblasti dejín umenia na roky 1982 – 1985, detail Zdroj: Slovenská národná galéria, archív výtvarného umenia
Obálka knihy Intelektuál & Pamiatka. Bratislava: Kalligram, 2004 Zdroj: PÚ SR (Foto: T. Kowalski)