Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

Nález stredovekej náhrobnej dosky v Kaplnke Nanebovzatia Panny Márie v Spišskom Štvrtku

KPÚ Prešov
01. Nález stredovekej náhrobnej dosky v Kaplnke Nanebovzatia Panny Márie v Spišskom Štvrtku (archív KPÚ Prešov)

V Kaplnke Nanebovzatia Panny Márie v Spišskom Štvrtku bola v priebehu prác na jej obnove odkrytá stredoveká náhrobná doska, ktorá bola sekundárne zabudovaná do priestoru schodiska. Travertínová doska bola osadená v rohu schodiska medzi prvým a druhým podlažím kaplnky. Doska vymedzovala priestor stropu schodiska v jej prechode do spodnej kaplnky v celej jej dĺžke v  smere od západu na východ. Podľa dochovaných nálezov bola náhrobná doska v gotickom období prezentovaná s tenkým vápenným náterom svetlej farebnosti a v čase renesančnej, príp. barokovej obnovy kaplnky mala svetlosivý náter, betónové omietky boli na náhrobnú dosku aplikované až v období novogotickej prestavby kon. 19. stor. – zač. 20. stor. a tak bola až doteraz prekrytá a nevedelo sa o nej. Podľa pamiatkového výskumu bolo toto západné schodisko kaplnky upravované v roku 1635, pričom boli sekundárne použité aj staršie kamenné prvky - v nadpraží schodiska je identifikovaná kamenárska značka s menom W (WAXMAN) a rok 1635.

Kamenná náhrobná doska patrí medzi najstaršie artefakty dochované z pôvodného vybavenia Kostola sv. Ladislava a môžeme ju datovať do 2. pol. 13. stor. Doska je travertínová (pomerne pórovitý travertín), má obdĺžnikový tvar, chýba jej však asi jedna tretina a to v hornej časti. Doska má po svojom vonkajšom obvode hladký pás tvoriaci paspartu dosky, v  centre sú tri kríže, pričom horné ukončenie stredového kríža chýba (časť dosky je vmurovaná do stropu schodiska) a tým je horizontálne rameno kríža prekryté. Na doske sú vytesané reliéfy dvoch latinských krížov s rozšírenými ukončeniami ramien, ktorých oddeľuje vertikálne rameno stredového kríža. Vertikálne ramená troch krížov majú naspodku kotvové ukončenie – navzájom sú pospájané, pričom stredné rameno má kotvové ukončenie ramena mohutnejšie a po jeho stranách v hornej časti sú symetricky v osi ramien dvoch postranných krížov zobrazené slnko (vpravo) a mesiac (vľavo).

Symbolicky v tomto prípade aj takto vyjadrovali kresťania životodarnú silu Kristovho kríža v podobe „stromu života“, samotné rozvetvenie kríža je obrazným vyjadrením víťazstva nad smrťou a počiatok nového života vykúpených. Kristus ako stredobod celého bytia symbolicky zobrazený v stredovom kríže  spája nebo so zemou a zároveň v zakorenenej viere ľudí  je v neustálom spojení so všetkými navzájom. On sám ako prvý vstúpil do vnútra za oponu nebeskej svätyne stanúc sa veľkňazom podľa poriadku Melchisedechovho až na veky (Žid 6,19-20) a je istotou v očakávaní večného života, lebo nás zachránil smrťou na kríži. Starokresťanská teológia sa pozerala na slnko a mesiac ako na nositele a obrazy veľkého tajomstva. Samotný mesiac pútal pozornosť ľudí tým, že „dorastal“ a „cúval“, takže zdanlivo akoby žil a tak mal úzky vzťah k zemi (príliv a odliv) a stal sa základom pri meraní času, rovnako ako každodenný východ a západ slnka znamenal nový začiatok. Slnko svieti na dobrých aj na zlých ľudí (Mt 5,45) a tak sa stalo symbolom spravodlivosti. Mesiac a slnko v protiklade pod ramenami kríža sa číta: vo dne a v noci, to znamená vždy, stále. Vyjadrovalo sa tým,  že Kristus stále visí na kríži a trpí za ľudstvo, za všetky generácie, ako postupne idú. „Tvoje slnko už nezapadne a z tvojho mesiaca neubudne, lebo ti bude Pán večným svetlom, ukončia sa dni tvojho zármutku“ (Iz 60,20). Aj takýmto spôsobom vyjadrovali ľudia na náhrobných kameňoch  svoju vieru a nádej vo večný život.  

Výstavbu Kostola sv. Ladislava v Spišskom Štvrtku datuje F. Javorský na základe archeologického výskumu vo svätyni  do 12. stor., pričom ako uvádza v  1. pol. 13. stor. bola ku svätyni pristavaná loď a svätyňa bola zaklenutá. Západne od terajšieho hlavného vstupného portálu je poškodené rozetové okno datované do 13. stor., z tohto obdobia pravdepodobne pochádza aj kamenná krstiteľnica. V Kostole sv. Ladislava boli osadené dodnes dochované drevené kované jednokrídlové dvere, ktoré majú podobnú výzdobu ako je aj výzdoba náhrobného kameňa, s pripomienkou na „strom života“, na dverách je motív mesiaca.

Analógie k náhrobnému kameňu v Spišskom Štvrtku nájdeme aj na území Spiša. Náhrobný travertínový kameň so zobrazením „stromu života“ s kotvovým ukončením ramien je situovaný v podveží Kostola rím. kat. Narodenia Panny Márie v Spišskom Podhradí. Stredoveký náhrobný kameň je v Sp. Štiavniku – latinský kríž s rozšírenými ramenami, v spodnej časti rozoklaný – kotvový (pôvodne zrejme súčasťou Kostola rím. kat. Narodenia Panny Márie, v súčasnosti zabudovaný do božej muky, so sekundárnym barokovým nápisom) - Spišský Štiavnik bol v stredoveku najväčšou filiálkou štvrtockej farnosti (prvotný štiavnický kostol sa staval počas 2. pol. 13. stor., zrejmý je aj vplyv cistercitov na stavebnú obnovu obidvoch kostolov). V rámci Slovenska v románskom kostole Narodenia Panny Márie v Čiernom Brode (13. stor.) je doložený náhrobný travertínový kameň s trojicou krížov (stredový je väčší ako postranné), dochovanú máme aj náhrobnú pieskovcovú dosku (len jej  vrchnú časť) s trojicou krížov s motívom „stromu života“ v Kostole rím. kat. sv. Štefana Kráľa v Bernolákove (14. stor.).

Náhrobný kameň Spišskom Štvrtku bude predmetom ďalšieho výskumu, má vysokú umelecko-historickú hodnotu a patrí medzi ojedinelý stredoveký artefakt tohto typu doložený                   na našom území.

Spracovala: Mgr. E. Poláková, Krajský pamiatkový úrad Prešov

01. Nález stredovekej náhrobnej dosky v Kaplnke Nanebovzatia Panny Márie v Spišskom Štvrtku (archív KPÚ Prešov)
01.	Nález stredovekej náhrobnej dosky v Kaplnke Nanebovzatia Panny Márie v Spišskom Štvrtku (archív KPÚ Prešov)
02.	Detail stredovekej náhrobnej dosky v Kaplnke Nanebovzatia Panny Márie v Spišskom Štvrtku (archív KPÚ Prešov)
03.	Drevené kované jednokrídlové dvere, Spišský Štvrtok (Mencl, 1930, D 5862, PÚ SR Bratislava)
04.	Detail kovania dverí, Spišský Štvrtok (archív KPÚ Prešov)
05.	Náhrobný travertínový kameň v Kostole Narodenia Panny Márie, Spišské Podhradie (archív KPÚ Prešov)
06.	Stredoveký náhrobný kameň, Spišský Štiavnik (Hudák, M., Štefík, M. a kol., Spišský Štiavnik, str.149)
07.	Náhrobný travertínový kameň, Čierny Brod (Jankovič, V. a kol., Pamiatky na Slovensku, súpis pamiatok, zv. 4, 1978, str.222)
08.	Náhrobná pieskovcová doska, Bernolákovo (archív KPÚ Prešov)