Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

Archeológia pravekých domácností – recenzia publikácie z Prahy

KPÚ Nitra
01 – Titulná fotografia časopisu Archeologické rozhledy 2020, v ktorých bola recenzia uverejnená

V najnovšom čísle časopisu Archeologické rozhledy – ročník LXXII - 2020, sešit 1, str. 156-158 – bola uverejnená recenzia vysokoškolskej učebnice Archeológia pravekých domácností, ktorá je knižnou podobou dizertačnej práce pracovníčky Krajského pamiatkového úradu Nitra, PhDr. Michaely Mandák Niklovej, PhD. Autorom recenzie je popredný český bádateľ, prof. PhDr. Ivan Pavlů, DrSc., odborník špecializujúci sa na obdobie neolitu a štatistické metódy v archeológii. Dovolíme si citovať zopár riadkov z úvodu ...

"Poměrně útlá monografie otevírá cestu do synteticky orientovaného pojetí jedné z nejdůležitějších částí oboru, jehož prameny vycházejí z informací, které získáváme výzkumem sídlištních celků. Práce je deklarována jako vysokoškolská učebnice nové archeologické subdisciplíny, jejíž součásti byly doposud rozptýleny v řadě specifických publikacích. Nový celek je představen v kulisách mladší doby kamenné, v klasickém pojetí neolitu a jeho typických velkých domů. Práce znamená významný pokrok v hledání cesty moderní archeologie, její emancipaci vedle jiných příbuzných oborů."

... a záveru hodnotiaceho príspevku ...

"Tato publikace, pokud splní předpokládaný úkol tím, že bude inspirovat nastupující generaci badatelů, by se mohla stát významným předělem archeologického bádaní v našich zemích. Podobnou roli sehrála v roce 1968 práce D. L. Clarka (Analytical Archaeology), která široce povzbudila metodiku archeologické analýzy. Sídlištní archeologie, archeologie domu a domácnosti si podobné povzbuzení zaslouží."
Publikácia Archeológia pravekých domácností bola vydaná Filozofickou fakultou Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre na konci roka 2018 v autorstve Michaely Niklovej a Noémi Beljak Pažinovej.

Na základe tohto pozitívneho ohlasu zo strany zahraničných odborníkov kolegyni gratulujeme a želáme veľa elánu v ďalšej vedeckej práci.

Krajský pamiatkový úrad Nitra