Preskočiť menu
Slovensky
English

Grafická verzia

Hlavné menu

Príbeh košickej Katky – našej parnej unikátky

zverejnené: 14. októbra 2020
aktualizované: 14. októbra 2020

Najstaršia parná lokomotíva Katka U 36.003 – naša unikátna hnuteľná národná kultúrna pamiatka „na kolesách“ patrí ozaj k európskym raritám. Vyrobili ju v nemeckej lokomotívke Hagans v Erfurte ešte v roku 1884 a jej rovesníci už dávno odpočívajú na dôchodku. Košická Katka je však výnimočná tým, že dnes stále ešte jazdí podľa cestovného poriadku. Je to trojnápravový úzkorozchodný parný rušeň, ktorý bol pôvodne dodaný na trasu Gelnica - Smolnícka Huta s rozchodom 1000 mm, kde slúžil viacmenej až do 50-tych rokov 20. storočia. Počas 2. svetovej vojny bola Katka použitá ešte aj na dráhe Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, v socialistickej ére bola zas chvíľu inštalovaná na pomníku v depe v Spišskej Novej Vsi, aby potom mohla byť v novej ére - po kompletnej renovácii v Českých Veleniciach - v lete 1991 nasadená ako funkčný múzejný exponát už v Košiciach.

Prevádzkovať parnú „babičku“ si však dnes vyžaduje obrovské úsilie a poriadnu dávku nadšenia, o čom vedia svoje najmä dobrovoľníci z Detskej železnice Košice. Každý rok sa totiž Katka musí podrobiť ďalšej etape dôsledného reštaurovania, aby mohla v novej sezóne opäť robiť radosť malým aj veľkým návštevníkom jedinej zachovanej detskej železnice na Slovensku - v Čermeľskom údolí v Košiciach. Táto atrakcia bola uvedená do prevádzky už v rokoch 1955 – 1956: pôvodne ako tzv. Pionierska železnica, prvá svojho druhu v bývalom Československu, a jediná, ktorá prežila až do súčasnosti, a to v úseku, dlhom 4,2 km. Ide o projekt zábavnej dráhy, aké existovali už pred druhou svetovou vojnou. Mnohé funkcie tu od začiatku vykonávali a dodnes vykonávajú deti a mládež, s účelom získať záujem o veľkú železnicu. Zároveň sama o sebe predstavuje hodnotnú technickú pamätihodnosť, keďže tu boli pri jej výstavbe prevezené nepoužívané rušne (lokomotívy), vozne i iné zariadenia (napr. historické výhybky) z trate Mníšek n/Hnilcom – Smolnícka Huta, a či Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica. Keďže zariadenie obidvoch pôvodných starších tratí už neexistuje, má súbor koľajových vozidiel, ktorého súčasťou je aj lokomotíva Katka, významnú historickú hodnotu.

K reštaurovaniu samotnej pamiatkovej lokomotívy i k nej patriacich historických vozňov je samozrejme nevyhnutná aj správna súčinnosť s Krajským pamiatkovým úradom Košice, pod ktorého dlhoročnou kuratelou prebiehajú rukami špecializovaných reštaurátorov všetky zásahy a opravy, a to predovšetkým na 136-ročnej parnej lokomotíve, a to osobitne aj vďaka príspevkom z Ministerstva kultúry SR cez grantový program „Obnovme si svoj dom 1.1“. Pri príležitosti 65. výročia železničky, pripomínaného v tomto „výnimočnom roku“ v októbri, sa spoločne tešíme, za všetko dobré podporovateľom ďakujeme a veríme, že nám, i ďalším generáciám bude Katka ešte dlho prinášať radosť a zážitky. Nech to para tlačí!
Viac aktualít a príbehov zo života „Katky“ a železničky.

Autori: Zuzana Lehotská (Detská železnica Košice, o. z.) – Juraj Gembický (KPÚ Košice)

 

Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka Košická lokomotíva Katka
Tiráž
© 2012, Pamiatkový úrad SR, Cesta na Červený most 6, 814 06 Bratislava, tel.: 02/20464111, centrálna e-mail adresa: podatelna@pamiatky.gov.sk
Pridať do obľúbených  |  Správca obsahu  |  Technická podpora  |  Právne informácie  |  RSS  |  RSS UT  |  O web sídle  |  Vyhlásenie o prístupnosti